Arbetshandledning

En möjlighet till reflektion och utveckling


Arbetshandledning är en förebyggande process, som är regelbunden och kontinuerlig, under en överenskommen tid. Handledning kan ses som ett redskap för yrkesverksamma, för att skapa förutsättningar för medarbetaren att tillvarata och utveckla sin kompetens samt främja arbetshälsa och -välmående.

Vad är arbetshandledning?

Arbetshandledning handlar om att stödja yrkesverksamma i deras dagliga arbete. Det kan till exempel röra sig om att hantera stress, förbättra kommunikation och interaktion i en arbetsgrupp, eller utveckla arbetsmetoder som gör arbetet mer effektivt och hållbart. Handledning i sin ursprungliga form, är en process som sker över tid och anpassas efter varje grupps eller individs behov. Processen kan dock vara både kortare eller längre, beroende på behov och yttre ramar.

Handledningen kan fokusera på reflektion och självinsikt, kompetensutveckling, hantering av arbetsrelaterad stress eller känslomässig belastning, arbetsgemenskap och samarbete i gruppen, etiska frågor i arbetet, utmanande kund- eller klientrelationer eller ett systematiskt stöd där man ser över strukturer i arbetet.

En arbetsgivare som erbjuder arbetshandledning, ger en tydlig signal om att medarbetarnas välmående prioriteras och värdesätts. 


Vem passar arbetshandledning för?

Arbetshandledning passar alla som vill utvecklas i sin yrkesroll och är användbart för alla yrkesgrupper. Särskilt värdefullt kan det vara för dem som arbetar nära människor, eller i kundorienterade arbetsuppgifter. De kan vara yrkesverksamma inom t.ex:

  • Utbildningssektorn och småbarnspedagogiken
  • Hälso- och sjukvård, socialvård
  • Räddningstjänst
  • Kundservice och helpdesk-funktioner inom t.ex. butiker, banker, it, telefonväxel
  • Kultursektorn, föreningsliv och frivilligverksamheter


Hur går handledningen till?

  • Ett inledande samtal för att identifiera de frågor och behov som är viktiga för gruppen eller individen. Diskussion kring de yttre ramarna för processen, så som tidsram och målsättningar
  • Handledningen sker regelbundet under en överenskommen tidsperiod. Samtalen kan ske i grupp eller enskilt, beroende på behovet. Handledningen kan även ges på distans
  • Under handledningen arbetar vi tillsammans för att reflektera över arbetsvardagens strukturer, utveckla metoder och skapa nya insikter

En viktig del av arbetshandledning är att skapa en trygg miljö där alla deltagare får komma till tals och känner sig hörda. Respekt och öppenhet är grunden i processen, och alla åsikter och upplevelser är av betydelse eftersom de inverkar på, och är en del av helheten.


Handledning som verktyg för arbetsgruppen:

Hela arbetsgruppen kan stärkas genom en förbättrad kommunikation och ett bättre samarbete, verktyg för stresshantering, förbättrad effektivitet och produktivitet, förbättrad problem- och konflikthantering, tydligare målsättningar med en gemensam vision, fördjupad förståelse för varandras roller och styrkor, fördjupad teamkänsla,  och en djupare arbetsglädje samt motivation. Genom att diskutera arbetssätt och metoder kan man ofta identifiera ineffektiva och "onödiga" moment, som stjäl tid och energi.

Handledning som verktyg för individen:

Arbetshandledningen stöder individen i att reflektera över sina egna handlingar, beslut och känslor i arbetet, vilket bidrar till både en personlig och professionell utveckling. Individen identifierar den arbetsrelaterade stressen och får stöd i att hantera den, vilket minskar risken för utbrändhet. Verktyg för att hantera konflikter och förbättrad förståelse för andra människor skapar samtidigt en tryggare och mer harmonisk arbetsmiljö där energin kanaliseras till rätt saker.



Vad kan Arbetsskolan Eken bidra med?

Med en gedigen bakgrund inom vård, arbetsmiljöfrågor och ledarskap erbjuder Arbetsskolan Eken handledning som utgår från både teori och praktisk erfarenhet. Jag vägleder och stöder grupper och individer i deras yrkesutveckling och arbetsprocesser. Arbetet som handledare innebär att skapa ett reflekterande utrymme där vi tryggt tillsammans hanterar de utvecklingsområden som har identifierats. Mycket handlar även om att synliggöra och stärka det positiva i arbetsgemenskapen.

Oavsett om det handlar om att stärka ledarskap, hantera eventuella utmaningar eller främja individens välbefinnande, anpassas handledningen efter era behov. Målet är alltid att skapa en hållbar och positiv förändring som ger värde både för individen och arbetsplatsen - nu och för framtiden.

Alla processer är olika och handledningen anpassas enligt just ert behov.

Prissättningen baserar sig på arbetsuppdragets omfattning och offert ges enligt förfrågan.


Kundrespons angående arbetshandledningstjänsterna

"Jag uppskattade särskilt att alla i gruppen fick komma till tals.  Alla gavs rättvist med utrymme. Handledningen hjälpte oss att hitta en gemensam riktning och luften känns lättare att andas igen."

– Medarbetare

"Arbetshandledningen gjorde det möjligt för oss att se ineffektiva arbetsmetoder och hitta bättre lösningar. Det har skapat både arbetsglädje och en starkare vi-känsla."

– Medarbetare

"Handledningen gav oss möjlighet att reflektera över vårt arbete och våra relationer på arbetsplatsen. Jag känner mig nu bättre rustad i mitt ledarskap att hantera konflikter och stress."

– Chef